Brugervenlighed

Brugervenlighed

Brugervenligheden er noget, du kan skyde en hvid pil efter ved det ellers så tiltalende navn NemID.

For at logge på NemID er man nødt til at bruge tid på omstilling fra sit nuværende system, så det kan hurtigt blive problematisk at betale regninger og indberette oplysninger til offentlige tjenester.

NemID er beviset på, at alles problemer ikke kan løses på samme måde.

Når endelig det så er lykkedes at få systemet til at køre, skal man have et papkort på sig hele tiden for at kunne tjekke saldoen på sin konto, eller for at finde ud af, hvor meget man får tilbage i skat. Danskere, der opholder sig i udlandet, får endnu flere problemer med at tilpasse sig en løsning, hvor nye nøglekort skal hentes på deres adresse i Danmark.

Brugervenlighed handler ikke om at putte alle forbrugere ned i en samlet kasse, hvor de tvinges til at opføre sig på præcis samme måde. Tværtimod handler det om at lave en kasse til hver enkelt bruger, der passer til brugerens behov. Det er dog muligt at tilbyde en lukket løsning, men dette vil kun fungere så længe forbrugeren frit vælger at benytte sig af den.

Det vil aldrig blive muligt for staten at gøre dette, da det kræver individuel tilpasning og gennemgang af forskellige forbrugeres behov, et projekt der kun kan løses af udbydere af tjenester, der konkurrerer frit.

NemID er beviset på, at alles problemer ikke kan løses på samme måde. Svagtseende kan dårligt nok læse de små tal på papkortene, og er hermed blevet gjort yderligere handikappede. Bogholdere med utallige daglige besøg i netbanken kan forbruge papkort på en uge, og personer, der ikke tjekker deres post ofte nok, står pludselig uden chance for at betale deres regninger.